Apa yang aku fikir bila waktu banjir?

Semasa musim banjir datang, semua orang akan panik terutama mereka yang mengalami banjir. Sekarang ni pun sudah banyak tempat ditenggelami banjir dengan bermula dari utara semenanjung hinggalah ke selatan semenanjung. Sabah pun banjir juga.

Pada orang yang tak kena banjir atau mangsa keadaan banjir mungkin ada yang terfikir bermacam-macam. Aku pun ada juga terfikir macam-macam bila banjir antaranya…

kereta hilux redah banjir

1. Lebih baik beli kereta 4×4.

Kenapa nak beli kereta ni pulak??. Haaa…kalau beli kereta ni senang jer nak redah banjir. Kalau setakat paras lutut boleh lepas lagi. Lagipun kereta ni kan tinggi. Mungkin ada orang terfikir macam ni kan??

bot

2. Beli bot fiber.

Bila dah banjir mesti ada yang terfikir kan bagus beli sampan. Senang nak gerak..tak payah nak tunggu orang selamatkan dia..dan macam-macam lagi terfikir bila ada sampan. Tapi kalau rumah kat taman tak kan nak beli sampan semata-mata untuk banjir kan???

jala

3. Beli joran/jala.

Haaa….ni lagi best. Biasanya kalau ada kolam ternakan ikan. Lepas tu banjir pula. Maknanya ramailah gerombolan kaki pancing dan kaki jala datang sebab ikan kat kolam tu dah terlepas. Kalau dapat jala atau pancing memang banyak ikan dapat. Untung betul masa banjir ni. Tak laparlah kalau macam ni.

jetski musim banjir

4. Beli jetski.

Yang ni aku terfikir bila banjir dah penuh kat satu tempat terbayang kan bagus ada jetski. Boleh main jetski kat tengah-tengah bandar. Dapat juga tunjuk skill. Kepada yang ada jetski bolehlah cakap macam ni. Kalau yang tak ada asyik terbayang jerlaa macam aku… Hahaha…

buaya di musim banjir

5. Mandi air banjir.

Haa…terbayang juga best wooo mandi time macam ni. Bukan selalu dapat mandi. Lagi-lagi depan rumah. Tinggal terjun jer. Lepas tu buat aksi ala-ala penerjun papan anjal negara. Fuhhhh…bergaya sungguh. Tapi yang tak bestnya boleh pulak jumpa “kayu balak hidup”. Mahu demam seminggu di buatnya. Hehehe…

6. Lagu banjir.

Haaa…ni pun aku selalu terfikir. Masa kecik-kecik dulu aku ada dengar lagu pasal banjir. Kelakar je dengar lagu ni. So, bila banjir je mesti layan lagu banjir ni. Korang pernah dengar tak??. Kalau tak pernah layan lagu ni ok…

P/S: apa yang korang terfikir bila tengok banjir??

This entry was posted in Aku. Bookmark the permalink.

5 Responses to Apa yang aku fikir bila waktu banjir?

  1. mijie says:

    kalau kat kampung orang rumah aku, bila banjir pelbagai benda yang datang dlm kepala, huhu sampai pening dibuatnya

  2. kitton says:

    salam…
    Memang terasa sangat bila firstly rumah dilanda banjir lagi2 rumah hampir dengan sungai.3hari hujan tanpa henti,air naik cepat.Lagi2 plak terpaksa buka empangan..Bertambah2 ler naik paras air..
    Air paras dada 2..
    Peh!!!Menduga iman betul tapi bersyukur masih bernyawa & selamat lagi.
    Aminnnnnnn……………….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s