Tsunami Maher Zain

Entry kali ini mungkin agak pendek sedikit sebab tak ada idea nak dicoretkan.

Maher Zain.

Siapa yang tidak kenal dengan kelunakkan suaranya dan lirik lagu yang buatkan hati kita rasa tenang. Maher Zain dilahirkan pada tahun 1982 di Lebanon dan kemudian berpindah ke Swedan pada umur 8 tahun. Kemudian, menyambung pelajaran disana. Apa yang korang perlu tahu ialah dia bukanlah adik-beradik kepada Ziana Zain dan juga Anuar Zain walaupun belakangnya adalah ZAIN. 

Apa yang menarik mengenai Maher Zain ialah dia mempunyai Ijazah didalam bidang Kejuruteraan Aeronautik. Daripada seorang yang mempunyai kelulusan dalam bidang kejuruteraan boleh pergi ke bidang nyanyian. Semuanya kerana minat. Bila tengok pada biografi dia pun umur 10 tahun sudah mendapat keyboard yang pertama. Sepanjang usia remajanya, dia suka menghabiskan masa akhir di sekolah dengan kawan-kawannya bernyanyi, rap, menulis lagu dan bereksprimentasi dengan muzik.

Dulu aku pernah dengar lagu Maher Zain seperti Always be there. Itu pun adik aku yang suruh. Pada mulanya tak berapa layan sangat sebab pada awal muzik macam tak berapa masuk sangat. Macam tak best jer. Tapi, bila aku dengar lagu Baraka Allahu Lakuma dan Insyaallah baru aku rasa seronok nak dengar.

Semua bertitik tolak bila Maher Zain buat konsert di IIU. Kemudian, cerita dia yang dulunya banyak terpengaruh dengan kawan-kawan dan lupa baca al-fatihah. Dari situ, aku mula menilai lagu dan lirik dia. Bila dengar je lagu dia dan aku gabungkan dengan apa yang berlaku pada dia buatkan setiap lirik dan lagu diadun dengan baik dan mudah difahami.

maher zain

p/s: sory geng…terpanjang pulak coretan aku. Janji tadi pendek jer.🙂

This entry was posted in Aku. Bookmark the permalink.

4 Responses to Tsunami Maher Zain

  1. amin says:

    terharunyer..
    walaupun nama aq x de..
    ko ttp tak lupe kat aq..
    hehe..

  2. siti juwairiyah says:

    aduwh … betul banget,,, maher zain is the best dewh..
    jadi jatuh cinta niwh ma maher zain…
    ada yang punya profilnya maher zain gak?
    subhanallah mudah-mudahan maherzain tetap exsis dalam meyiarkan lagu-lagu islami..
    aminn…

Leave a Reply

