ISLAM dan SAINS

Tadi aku belek-belek kat folder aku terjumpa sesuatu. Bila aku baca memang menarik untuk dikongsi. Benda ni dah lama aku simpan dan dah lama aku tak baca. Ia cuma menceritakan tentang sains dalam islam.

Inilah dia yang aku nak kongsikan.

Doktor     memulakan    syarahannya    dengan    membawa    para    hadirin
memikirkan  sejenak  dengan  hadith  yang  maknanya sedikit sebanyak “Dalam
diri-diri   kamu   ada  kebesaran  Tuhan”.  Doktor  menyuruh  kita  melihat
kedua  tapak  tangan  dan  perhatikan  garis-garis  di  tapak  tangan kita.
Garisan-garisan  di tangan kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab
dan  tangan kanan 1 dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 = 99 iaitu bilangan
nama Allah. Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas.

1.         Cara makan, kenapa kita gunakan tangan? Mengikut cara Rasulullah s.a.w,  beliau  akan  menggaulkan  lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian  membiarkan  sebentar,  lalu  Rasullah  saw akan mengambil sedikit
garam  menggunakan  jari  kecilnya(yg  last  tu),  lalu  Rasullah  saw akan menghisap  garam  itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya!. Mengapa?  Kerana  kedua  belah  tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,
tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini  adalah kerana  enzim  yg  ada  di  tangan  kanan  itu  merupakan enzim yang  dapat menolong  proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of
digestion. Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah  yg  diperlukan  oleh  badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah  sama  dgn  satu  liter  air  mineral.  Kita berasal dari tanah maka
lumrahnya   bahan  yang  asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita. Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga  adalahpenawar  yang  paling  mujarab  bagi  keracunan,  mengikut  Dr,
dihospital-hospital,  the  first  line  of  treatment  for poisoning adalah dengan  memberi  Sodium  Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

2.          Cara Rasulullah mengunyah – Rasulullah akan mengunyah banyak 40
kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita  senang
memproseskan makanan itu.

3.               Membaca   Basmalah  (Bismillahirrahma  Nirrahim).  Membaca Basmalah  sebelum  makan  untuk  mengelakkan  penyakit. Kerana bacteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka bakteria  dan  racun  akan  musnah dari sumber makanan itu. Cara Rasulullah minum.  Janganlah  kita minum berdiri walaupun makruh tetapi ia makruh yang menghampiri  kepada haram. Jangan kita minum dari bekas yg besar dan jangan bernafas  sedang kita minum. Kerana apabila kita minum dari bekas yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas  dan  menghembuskan  nafas  dari  hidung kita. Kerana apabila kita hembus,  kita  akan  mengeluarkan  CO2  iaitu  carbon dioxide, yang apabila bercampur   dgnairH20,   akan  menjadi  H2CO3,  iaitu  sama  dengan  cuka, menyebabkan  minuman  itu  menjadi  acidic.  Jangan  meniup  air  yg panas, sebabnya  sama  diatas.  Cara  minum,  seteguk  bernafas,  seteguk bernafas sehingga habis.

4.             Mengapa  Islam  menyuruh  di  sebat  100  kali  orang  belum berkahwin  yang  berzina,  dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin yang  berzina? Badan  manusia  akan  mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik  yg  dapat  melawan penyakit. Dan sel-sel ini terdapat di daerah tulang  belakang, berdekatan  dengan  sum-sum  tulang manusia. Lelaki yang belum  berkahwin  dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki  yang  sudah  berkahwin  hanya  dapat  menghasilkan  10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri. Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah  kerana  apabila  dia  disebat  di belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan !itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat
melawan  virus  HIV  jika  ia ada di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan  virus  HIV  itu.  Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin, walaupun disebat  100  kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibody sahaja, jadi dengan  itu  hukumannya  direjam hingga mati agar dia tidak dapatmerebakkan virus HIV itu. Itulah sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh Dr Jamnul Azhar. Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan sedikit informasi yang diberikan oleh Mudarisana.

5.             Mudaris  Iskandar  mengenai  Ka’bah.  Mengapa ia terletak di Mekah  al-  Mukarramah dan mengapa ia empat persegi (cube).  Ia terletak di posisinya  sekarang kerana setelah dibuat kajian oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya Ka’bah sekarang itu, adalah betul-betul  di  tengah  bumi.  Mengapa  ia  empat persegi, ia melambangkan perpaduan  ummah  yang  bergerak  maju!  bersama, equality and unity, tidak seperti  bentuk  pyramid,  dimana  ia  diumpamakan,  seperti  hanya seorang pemenang  yg  berada diatas  setelah ia memijak-mijak yang lain. Dan antara lagi  sebab  mengapa  4 persegi melambangkan 4 imam besar, Maliki, Hambali, Hanafi  dan  Syafi’i,  melambangkan  kebenaran keempat-empat Imam tersebut.
Semoga kita mendapat pengajaran dan fikir-fikirkan lah…

This entry was posted in Fikir-fikirkan lah.... Bookmark the permalink.

6 Responses to ISLAM dan SAINS

  1. mada says:

    untk motivasi diri saya sendiri…, beramal mengikut sunah nabi jangan ditanya kenapa…amal je. bila dah amal baru lah tahu hikmah dia. atau kalu ade kajian yg mcm artikel ni lebih baik,…. bertambah syukurlah kita sbb kita dilahirkan sbgai orng islam.

  2. Syah says:

    betul tu…lepas ni sama-sama lah kita cuba amal sunnah nabi.

  3. liyana says:

    erm..
    bgos ltk artkel cmny..
    n dgn gnekn psikologi cmny snang utk kite utk mnrgkan kpd yg bkn islam..
    krne ny byk gne kn aqal.
    n trik sramai yg mgkin ke blog ny..
    spye dorg phm pe yg sbnarnye,,
    sbb kkdg org islam skunk ny hnye skdr title sj..
    xphm mksud sbnr islam 2..
    so..byk kn lah ltk yg cmny..
    spye jdi pnarik pmbace2,,,
    gud luck…!!
    n well done!!
    =)

  4. liyana says:

    n pew yg mada ckp 2 sgt3 btol..
    amalkn jew pe yg Rasulullah wat n pew Allah sruh..
    krne sume yg Allah ttapkan n Rasulullah wat 2 ade kbaikan n hkmahnye…
    cume kkdg mnusia skunk ny x pnah taw pew yg trsirat 2..
    sbb mrke hnye taw pew yg ade dpan mate mrke jew..
    ssungguhnyew Allah Maha Mengetahui tiap ape2 yg Dia ttapkan…
    n Allah xkan mmbebankn hmbanye dgn ujian yg mrke tdk trdaye utk mghadapinyew..
    same2 lah ktew shah…=)
    wallahua’lam….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s