Microsoft Surface – multi-user, multi-touch and cool…

Apa tu??
Tak kan tv.
Nak tengok macam mana ni??

Pada kali ini, aku nak kongsi tentang Microsoft Surface yang merupakan keluaran dari Microsoft dimana ia merupakan gabungan teknologi dari perisian dan perkakasan yang membenarkan seorang pengguna atau ramai pengguna bagi memanipulasi kandungan maklumat. Ia mula diumumkan pada 29 Mei 2007. Nampaknya maklumat yang aku bagi sudah terlambat. Tapi aku tetap nak beritahu juga sebagai informasi.

Apa yang menarik apabila menggunakan microsoft surface kita cuma perlu meletakkan kamera dan kemudian akan dipaparkan kandungan yang terdapat didalam kamera.Setiap gambar boleh dibesarkan saiznya hanya dengan menarik pada kedua-dua bahagian penjuru. Bukan sahaja kamera malah handphone pun boleh jugak.

Selain itu, pengguna boleh menggunakan lebih 1 jari bagi mengendalikan sesuatu data. Ini bermakna bukan seorang pengguna saja yang boleh menggunakan microsoft surface tapi boleh 1 orang. Dengan permukaan pengguna yang boleh bergerak 360 darjah serta bersaiz 30 inci mampu memberikan interaksi antara semua pengguna yang menggunakannya.

Apa yang buat aku rasa teruja bila tengok pengguna tidak perlu menggunakan mouse. Semuanya menggunakan jari. Hebat bukan??.  Kalau nak diikutkan banyak yang buat aku teruja. Terutama teknologi yang diguna pakai. Apa yang aku faham, microsoft surface banyak digunakan di hotel, restaurant dan sebagainya.

Dibawah ini merupakan speksifikasi microsoft surface:

Display

• Type: 30-inch XGA DLP® projector

• ATI X1650 graphics card with 256 MB of memory

• Maximum resolution: 1024 x 768

• Lamp mean-life expectancy: 6,000+ hours

• Maximum pressure on the display: 50 pounds per

square inch/3.5 kg per cm

• Maximum load: 200 pounds

Input Devices

• Camera-based vision system with LED infrared

direct illumination

Computing System

• 2.13-GHz Intel® CoreTM 2 Duo processor

• Memory: 2 GB dual-channel DDR2

• Storage: Minimum 250 GB SATA hard-disk drive

Audio

• Output type: Stereo fl  at panel built-in speakers

• Output compliant standards: Stereo

• Input: None

Network Protocols and Standards

• Network adapter: Intel Gb LAN

• Wireless LAN connectivity supported: Yes

• Networking and Data Protocols: IEEE802.11b,

IEEE802.11g, Bluetooth 2.0, Gigabit Ethernet

I/O Connections

• 2 headphone jacks

• 6 USB 2.0 ports

• RGB component video

• S-VGA video (DB15 external VGA connector)

• Component audio

• Ethernet port (Gigabit Ethernet card [10/100/1000])

• External monitor port

• Bays for routing cables

• On/Standby power button

Lepas ni, siapa-siapa yang ingin sangat guna microsoft surface ni adalah lebih baik sediakan duit banyak-banyak sebab kos untuk membina 1 unit microsoft surface $15000. Kalau dijual agak-agak berapa agaknya??

This entry was posted in Komputer dan Tutorial. Bookmark the permalink.

One Response to Microsoft Surface – multi-user, multi-touch and cool…

  1. Syah says:

    Adakah anda nak beli??

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s