Cara mudah install tulisan jawi

Tulisan jawi amat diperlukan terutama bagi guru-guru yang menggunakan tulisan jawi sebagai medium untuk membuat soalan peperiksaan dan kepada mereka yang menggunakan tulisan jawi.

Pada kali ini, aku nak ajar korang cara yang paling mudah untuk install tulisan jawi tanpa sebarang software. Paling penting korang menggunakan Windows tidak kira XP, Vista atau 7.

Langkah-langkah install tulisan jawi.

1. Klik start dan klik pada Control Panel.

2. Seterusnya, Klik Region and language.

region and languange

3. Dibahagian tab, klik Keyboards and Languages.

4. Terdapat dua bahagian yang perlu kita buat ialah klik pada Change Keyboards.

region and languages

5. Kemudian akan terpapar satu lagi paparan. Anda hanya perlu klik Add dan cari Arabic (Saudi Arabia). Setelah itu, klik ikon “+” pada Keyboards dan Other. Tick pada bahagian yang aku tunjukkan di gambar ini. Kemudian, klik OK.

add input language

6. Seterusnya, korang perlu tekan button Apply dan OK.

7. Setelah siap, lihat dibahagian sebelah tray. Klik pada ikon tersebut dan akan terpapar pilihan tulisan. Untuk mengaktifkan penggunaannya, korang perlu klik pada tulisan yang korang mahukan dan terus boleh guna.

tray

Selepas ini, korang boleh mencuba semua jenis tulisan dengan mengikut langkah-langkah yang aku tunjukkan. Kepada yang menggunakan tulisan jawi, selepas ini korang boleh beli sticker khas jawi atau buat sendiri.

P/S: Jika korang mula aktifkan tulisa jawi, kemudian baru korang buka Microsoft Word pastikan korang aktifkan balik tulisan jawi.

This entry was posted in Komputer dan Tutorial. Bookmark the permalink.

155 Responses to Cara mudah install tulisan jawi

  1. along says:

    OK..TQ
    dah setting dah.senag skit nak wat keje pasni..

  2. Pingback: Bila blog guna tulisan JAWI « Master Pak Pandir

  3. fateem says:

    saya masih ada masalah ..x dapat install jawi..

    • Syah says:

      macam ni lah. apa kata awak submit apa masalah awak tuk install tulisan jawi tu ngan cara isi form pada “form contact”. dengan cara tu saya boleh contact awak dengan mudah.

  4. {محمد فيراس ابرهيم } says:

    تريماكا سيه بايك

  5. {محمد فيراس ابرهيم } says:

    تريما كاسيه

  6. dah buat. tapi itu arabic pure.. so macammane plak saye leh dapat kan huruf ca, nga, pa, vi ???

    • Syah says:

      untuk huruf lain tu boleh cari kat bahagian Insert –>symbol–>more symbols–>
      kat situ boleh cari huruf yang awak sebutkan tadi.

  7. hamba Allah says:

    syukron….best2…akhirnya dapat gak tulisan jawi…cumanya cam na nak tau huruf apa kat keyboard???

  8. faez stylo says:

    saya x dapat nk install lisan jawi.masa klik arab saudi arabia,x keluar OTHER pon.nk wat cam ne????

    • Syah says:

      ooo…kalau tak keluar other tak apa. yang penting masih boleh tick pada bahagian tulisan yang kita nak guna.
      contohnya sekarang awak nak guna arau saudi arabia so tick pada arabic (101), arabic (102), arabic (102) azerty.

      harap dapat membantu… :)

  9. zila says:

    saya dah buat spt yg diajar..tp x jd..sbb, dlm window ‘add input language’ xde pilihan utk arabic language..jd cmne ye? (windows XP)

    • Syah says:

      ooo..setahu saya awak kena guna CD format XP. bukan kena format. cuma kena install bahagian font sahaja. seingat saya macam tu laa. sebab sebelum ni saya pernah buat macm tu.
      lagipun dah lama saya tak guna XP. sekarang ni pun saya guna window 7.

      Harap jawapan saya membantu.

  10. Pingback: Patut ke aku buat video untuk tutorial install tulisan jawi? | Master Pak Pandir

  11. azah says:

    kalau guna adobe illustrator jadi ke tulisan jawi tu?

  12. Ee AEn says:

    As-Salam..
    Thank you so much for the info…
    camne dgn huruf nga, ca, vi, pa and nya?

    • Syah says:

      Untuk tu boleh amik di bahagian “Symbol”.

      Caranya macam ni.

      Insert —>> Symbol –>> More Symbols

      Lepas tu pilih huruf jawi yang bersesuai samada huruf jawi tu bersambung atau tak. Saya harap awak faham. :)

  13. liya says:

    Salam…
    Nape kt sy pny option xde kuar pn “keyboard n language”?
    yg ade cuma : regional options , language , advanced..

    nk plh yg mne?
    sy gna windows xp.

  14. nadi ishak says:

    Nak tau macamana nak dapat tulisan jawi yang dot untuk kanak-kanak belajar menulis jawi. Tq

  15. sarah says:

    SALAM,
    sy guna window xp, nk tnye camne nak tnye install bahagian font

  16. abg din says:

    assalam, saya guna window 7. saya dah buat tp tulisan xleh nk sambung….pening kepala mcmne nk sambung tulisan ….mtk bantuan segera…tq

  17. Shikin says:

    salam…saya da install tulisan jawi…tapi saya nak gunakan tulisan jawi bertanda seperti di dlam al-Quran….boleh tgolong saya???terima kasih ye….

    • Syah says:

      Tuk macam tu awk cuma buat macam ni.

      1. Taip huruf jawi yang awak nak.
      2. Tekan shift.
      3. Kemudian tekan huruf seperti Q, W, E, R, A, S, X.

      Tiap huruf tu ada simbol seperti di dalam Al-quran. Selain tu, awak boleh cuba semua huruf dengan cara tekan shift dan tekan semua huruf dan simbol di keyboard tu. Jika ada sebarang masalah beritahu saya.

  18. ida wahidah says:

    terima kasih..boleh ker kalau nak taip tulisan jawi dlm microsoft word?sbb dh cube x boleh pun..

  19. eira says:

    salam.. salah tajuk ni.. install arabic. bukan jawi. coz kalu jawi kna ada huruf ca, va, nga n lain2.. pa pe pun. thank 4 dis info.

    • Syah says:

      Terima kasih di atas teguran tu. Tapi untuk huruf jawi seperti yang awak cakap tu sebenarnya boleh dicari di Microsoft Word. Didalam komen saya ada beritahu macam mana nak cari huruf yang awak cakap tu. :)

  20. assalamualaikum..
    syukran atas perk0ngsian..
    senang jerw erk nk install..
    mse kecik2 dlu,anta kt kedai..
    smpai charge rm30 lg..

  21. yie says:

    terima kasih. sangat membantu.

  22. muslimah says:

    salam..mcm mana nk buat huruf pa,nga dan ca..sy dh cuba yang mcm dlm komen 2,tp xada pun..

  23. salsabiela says:

    jawi dengan arabic tak sama banyak huruf tak ada. huruf2 jawi macam cha, nya, ga, pa,. macam mana nak buat?

  24. AnaHa says:

    SALAM . SAYA GUNA ADOBE AFTER EFFECT UNTUK PROJECT . MASALAH YANG SAYA HADAPI ADALAH SAYA TAK DAPAT NAK SAMBUNGKAN HURUF-HURUF ITU . SAUDARA ADA PENYELESAIANNYA TAK ? TERIMA KASIH . A.S.A.P

    • Syah says:

      Untuk adobe ni saya agak kurang mahir terutama untuk jawi. Mungkin awak boleh cari kaedah lain. Macam cari tulisan jawi khas untuk adobe.

  25. annisa says:

    assalamualaikum.
    trima kasih banyak ya
    sangat-sangat membantu…
    saye nak berbagi dengan teman” saye yg same membutuhkannye dengan saye..

  26. caesz says:

    kalau wat letter or nombor sambung-sambung untuk kanak-kanak tadika cmana pulak?

    terima kasih

  27. siti says:

    selepas insert -> symbol -> more symbol kan, tak ada pun huruf jawi yang tak ada tu ? bagaimana ye? harap boleh jadi.. btw, terima kasih banyak2.. :)

    • Syah says:

      Awak guna Microsoft word berapa? Untuk kaedah yang saya bagi tu saya guna microsoft word 2007. Rasanya kalau guna microsoft word version lain masih sama caranya.

  28. salam.saya guna XP.bila sy klik ‘Regional & Option Language’, yg ade just Regional Options, Language ngn Advanced.nk klik lebih2 takut lain plak jadinye..tp mmg nk install tulisan jawi ni..

  29. Bie says:

    itu semua tulisan arab la….. saya nak yg jawi… ada ga…. ada ca…. dan nya…. macam mana nak buat……

  30. heremonyshah says:

    boleh ker kita taip jadi macam ayat alquran…siap ada baris dsbnya..

  31. syifa says:

    salam,knapa kalau guna huruf ga font jawi biasa dia tak nak bersambung dgn huruf lain?

  32. hashimah says:

    salam.kenapa dalam font jawi biasa huruf ga tak boleh bersambung degan huruf lain?

  33. herry says:

    terima kasih… banyak membantu… tinggal nak g beli sticker jawi jer… xtau p[un sblum ni…

  34. SHAM says:

    TQ…. BANYAK MEMBANTU….. TERUSKAN KONGSI ILMU YANG BERGUNA….

  35. isma says:

    تريما كاسيه
    سكارڠ ساي سوده بوليه مڠڬوناكن توليسن جاوي

  36. KALT says:

    Assalamualaikum .
    terima kasih Pak pandir dgn ilmu yg diberi, senanglah keja saya.

  37. akmal.. says:

    Jazakallah..besar pahala memudahkan org lain nih..^_^

  38. nur khalifah says:

    Salam, macam mana nak sambungkan huruf ? saya buat tidak jadi contohnye PUSAT

  39. FATIEHAH A'ZNI says:

    TERIMA KASIH BANYAK-2!!!

  40. abu al huffaz says:

    شكرا…جزاك الله خيرا كثيرا….

  41. mida says:

    saya pun try nak cari huruf pa nga n lainn2 tp try cr kat simbol xblh macam huruf cha tu xsmbung ngn hrf len..cmner erk

    • isma says:

      كالو نأ حرف “ڤ” “ڠ” دان لإين٢ برسمبوڠ جاڠن لتق “جارق” انتارا حرف يڠ هندق دسمبوڠكن ايت

  42. liya 91 says:

    syukran kasir…….da dapt buat…:)

  43. pn. Hida says:

    terima ksh,,,, info yg sgt membantu, saya dah cuba…, berjaya.. kali ni x perlu lg ke kdai utk install..

  44. hamba7 says:

    terima kasih!!!sgt membantu..

  45. hakim says:

    kenapa saya xjumpa Region and language.. saya guna windows xp….Regional and language options… tolong ek

    • Yuni says:

      sama la kite… memang betul yang tu, pastu gi kat Languages, klik butang Details..
      Then, pilih Arabic (yg first skali). Klik Add> Apply> OK. Pastu buka MS Word, kt luar (tepi bawah kanan) tukarkan EN jd AR. nanti boleh taip. kebetulan keyboard saya memang ada jawi, jadi dapat taip perkatan pertama –> Assalamu’alaikum…Kredit to Master Pak Pandir

  46. nabila says:

    saya dah buat tp yg keluar bahasa arab… tls saya please…

  47. Zack D'Trg says:

    تريما کاسيه باڽق. اينفو اين امت ممبنتو ساي

  48. shanamichi says:

    terima kasih banyak

  49. Nabila says:

    Macam mana ni tak reti lah susah pulak tu

    • Syah says:

      Cuba ikut betul-betul. Kalau boleh cuba bagitahu kat mana yang awak sangkut tu. Jadi senang tuk saya dan kawan-kawan kat sini bantu.

  50. Yuni says:

    Berkesan la…Terima kasih ya…tak perlu nak beli software utk install.

  51. LUQMAN NORDIN says:

    TERIMA KASIH BANYAK_2
    KERANA PERTOLONGAN ALLAH MELALUI KAMU SAYA BOLEH MENYIAPKAN KERJA SAYA

    • LUQMAN NORDIN says:

      TAPI KENAPA KALO NK BUAT NOMBOR DLM JAWI TAK BOLEH?

      • Syah says:

        Cuba masa menaip nombor tekan button “Shift”. Bila guna button “Shift” sebenarnya banyak yang kita boleh guna seperti untuk letakkan tanda baris untuk ayat al-quran. Saya cadangkan tekan button “shift” lepas tu tekan semua button yang lain. Nanti macam-macam awak akan tahu. Cuba je k..

      • hamidah says:

        tekan insert pastu tekan simbol..sume no. ade kat situ

  52. umi_97 says:

    assalamualaikum,terime kasih atas pertolongan yang diberi..kini,saya sudah dapat menggunakannya dengan baik..tetapi saya kelliru bagaimana untuk menaip huruf jawi di keyboard..harap saudara dapat membantu..terima kasih..<3

  53. syukran….tips yg diberikan memang berguna…nak install pun sampai nak tinggal laptop kat org yg nak install….lau nak cari tulisan jawi bg huruf ” ca ” “pa ” “nya” tu kena cari dari jawi modern , sebab arabic mana ada konsonan brkenaan…hehe

  54. ainy says:

    تريما كاسيه…سوده برجاي :)

    • ainy says:

      tapi untuk no.dlam jawi xbleh la…da cbe tkan shift..tapi xbley jgk…..

      • reza says:

        sekadar berkongsi tips untuk menaip angka arab dalam word 2010.. Mula2 pastikan OS anda sudahpun arabic enable.. pastu bukak word..
        Tekan file > options > advanced > cari numeral pastu tukar numeral dari arabic ke context…Months name pun tukar jadi english transliterated.. ok gud luck

  55. MRMY says:

    SALAM…SYUKRAN..JAZAKALLAH…DA WAT N SUME OK, TP YG LAST TU (PILIHAN BAHASA KAT TRAY) X KUAR PUN…X DE KAT SITU…CAMNE TU?

  56. fiza says:

    Thank for sharing….erm..kpd semua kawan blog, sudi2 lah singgah ke blog saya yg xseberapa ni…starloveshop.blogspot.com

  57. umi nita says:

    terima kasih. dapat la saya membantu anak saya menyiapkan tugasan sekolahnya.

  58. fariyal says:

    aslm, saya masih tak dapt tanda sabdu . blh tlg?

    • Syah says:

      Saya dah cube cari. Tapi tak ada plak. Kalau guna Word 2010 cuba cari kat bhgn Insert—> Symbol. Cari kat situ.
      Tadi cari tak jumpa jgk. Cuba laa cari kalau-kalau jumpa ea.

  59. qaireen says:

    trma kasi…

  60. fariyal says:

    aslm , saya dah jumpa tanda sabdu tu..go to insert then press symbols akan keluar tanda tanda baris..tapi lum try apply lagi…nnti saya share bila dah try.. trima kasih . Ilmu yang di manafaatkan inshaAllah mendapat ganjaran dari Allah swt. Wslm

    • reza says:

      tanda sabtu ada kat keyboard biasa dekat huruf ذ tekan shift akan keluar sabdu ّ ok semoga nerguna info ini……

  61. hani says:

    salam , saya ingin tny , bagaimana pula kalau nak start tulisan jawi mula dari kiri ?

  62. ikhwan says:

    sume org dah dapat tulsn jawi, tpi aku masih lagi tak dapat-dapat. tulisan arab dah instal cuma huruf ni pa ca nga vi aku dah cek kt symbol takde pun,, aku ade 2 microsoft 2007 n 2010. windows7
    kt mane aku sngkut ah? blh tolong..

  63. فاطيمه says:

    jazakallah khairan kathira

  64. nurul hidayah says:

    terima kasih banyak banyak kepada semua kawan kawan disini sebab tolong ajar saya meng install tulisan jawi ini…sebenarnya dah lama dh nk meng install tulisan jawi ini tapi tk jumpa jumpa hari ini baru reti cara2 nk meng install tulisan jawi ini………lagi sekali saya ucapkan kepada kawan kawan dekat sinii terima kasih kerana mengajar saye meng install tulisan jawi ini……….ok tu saja saya nk ucapkan…..assalamualaikum………

  65. Al Rashid says:

    terima kasih,sangat2 membantu…

  66. Pina says:

    assalamualailkum ….
    saya dah cari kat more symbols untuk cari huruf pa tp x jumpe! boleh tolong sy, pliss!

  67. as says:

    as’kum…nape ada bahasa english je?.klik utk arabic egypt x blh.saya guna window 7.

  68. hanis hani says:

    terima kasih

  69. grapox says:

    1. language ambik arabic(saudi arabia)
    2. font jawi, sila donlot kat sini

  70. adlyea says:

    sy dh install arabic tpi bla nk taip jawi xdala huruf jai dkt symbol..cm na nk buat…saya guna window 2010

  71. adlyea says:

    silap bkan window 2010. word 2010 window 7

  72. Dah install dan guna tapi macam mana nak guna nombor dalam arabic,saya dah tampal sticker kat keyboard laptop.

  73. Dan juga macam mana cara nak guna tanda baris pada huruf huruf tu.

  74. shuhaila ila says:

    tqvm…..

  75. wani says:

    terima kasih.. ilmu yg sgt mmbantu..=)

  76. Nurul says:

    Mcm mne nk btl kn symbol..kat keyboard laen,kat screen laen?

  77. farid says:

    تريما كاسيه دأتس فركوسين اين. ده لاما اكو ميعهادافي مسأله دعن توليسن جاوي ني. اخيرث هاري اين برأخير

  78. mimi says:

    camne ye nak aktifkan tulisan jawi..saya dah install tapi tulisan jawi xde di dalam word..saya nak add font jawi di word..bantu saya..

    • Syah says:

      kalau nak aktifkan font tu lihat dibahagian tray. Dekat dengan bahagian jam. Lihat ada icon “EN”. Tekan icon tu nanti terpapar icon “AR”. Tekan icon tu. nanti aktif laa tulisan jawi tu. Rasanyer di tutorial saya dah bagitau.

Leave a Reply

